Bring your own device!!

Een experiment

De Zonnewijzer en ICT
ICT wordt overal steeds belangrijker, dus ook op de Zonnewijzer. Is het niet de nieuwe website, het Cito-ouderportaal of Digiduif, dan is het wel de educatieve software waar wij steeds meer gebruik van maken. Op dat laatste gebied zullen in de komende jaren behoorlijke veranderingen gaan plaatsvinden in het basisonderwijs.

Wij op de Zonnewijzer zien hier ook kansen en willen alvast het een en ander uit gaan proberen.
Een voorbeeld uit de praktijk:
In de bovenbouw willen wij eigenlijk onze aardrijkskundemethode vernieuwen.
Dat kost veel geld en u raadt het al, dat hebben wij (nu) niet.
Wij hebben daar in de bovenbouw over gediscussieerd en onder andere de digitale mogelijkheden verkend.
Er is geen panklaar digitaal alternatief, maar een aantal zaken zijn toch wel erg interessant. Zo zijn er bijvoorbeeld legio (gratis) mogelijkheden om topografie spelenderwijs te leren (Jenaplan!) via internet en bovendien (digitaal) te toetsen.
Geen dure boeken, toch leren en gemotiveerde kinderen!

Nu is dit maar een heel klein voorbeeldje. Natuurlijk zitten er aan deze digitale opmars onderwijskundig ontzettend veel voordelen en ook nadelen.
Eén ding staat, het komt! Wij kunnen ons maar beter goed voorbereiden.

Bring your own device: Neem je eigen apparaat mee!
Eigenlijk willen wij morgen al beginnen, maar dan lopen wij meteen tegen een cruciaal probleem aan: het aantal computers….laat staan tablets e.d.
Over te kort geld gesproken!
Als wij toch genoeg geld hadden liggen, dan wisten wij het wel…(weet u misschien een sponsor?)
Nu weten wij ook dat er bij veel mensen thuis wel eens apparaten liggen die niet of nauwelijks meer worden gebruikt, maar het nog goed doen.
Bijvoorbeeld een oude iPad 1, een oude laptop e.d.
Wij willen hier een beroep op gaan doen; kinderen zal gevraagd worden apparaten van thuis mee naar school te nemen. Met deze apparaten kunnen kinderen dan inloggen op het gast Wi-Fi-netwerk van de school. Lukt dat allemaal dan ligt de weg open naar bijvoorbeeld het gebruik van het (webbased!) topografieprogrammaatje zoals genoemd in het voorbeeld.

Uiteraard zijn er een hoop haken en ogen en belangrijk is ook:
Het is niet verplicht om een apparaat van thuis mee te nemen én het is voor eigen risico. Een nieuwe IPad air2 mag dus ook, maar gaat het stuk, dan is de school niet verantwoordelijk!
Kinderen die geen device mee kunnen en/of willen nemen gebruiken de schoolpc’s of doen samen met de kinderen die wel een device mee hebben.
Kinderen die dus wel een device mee willen en kunnen nemen, mogen er altijd
(wanneer de leerkracht toestemming geeft) zelf mee werken, maar soms wordt delen wel verplicht!

Ziet u dit allemaal niet zitten, dan hoeft u dus niet mee te werken.
Wij begrijpen het ook wanneer u geen apparaat heeft liggen, of ze niet mee wil geven.
Misschien is het een doodlopende weg en er zijn in ieder geval genoeg hobbels, maar op de Zonnewijzer zijn wij ondernemend en gaan wij het dus wel proberen!
Op de dependance is er al een professioneel Wi-Fi netwerk en daar kunnen de eerste experimenten zo langzamerhand gaan plaatsvinden.
De groepsleerkracht van de kinderen geeft dan aan of er IPads e.d. meegenomen kunnen worden.
Wie weet werkt het en geeft het ons onderwijs wel versneld een enorme boost!