Directienieuws 11-10-19

Met o.a. staken en terug afscheid Meester Jan

Staken op 6 november, dit nieuws is bedoeld voor iedereen
Afscheid meester Jan, dit nieuws is bedoeld voor geinteresseerden

Staken op 6 november
Op 6 november staat een grote onderwijsstaking gepland. Het zal u niet zijn ontgaan, het lerarentekort loopt de spuigaten uit en ondanks de inspanningen van velen, de tendens blijft negatief. Het tekort neemt nog steeds toe, zeker in het basisonderwijs. En nu na prinsjesdag duidelijk is geworden hoe de politiek hier overdenkt is de maat wederom vol. Als er voor 21 oktober geen beter aanbod komt, dan is de staking een feit ( https://nos.nl/artikel/2303554-leraren-dreigen-met-landelijke-staking-op-6-november.html ). U kunt er dus nu alvast maar rekening mee houden.
Op de Zonnewijzer, of eigenlijk binnen stichting Blosse, wordt er van alles aan gedaan om te dealen met het tekort. Zij-instromers, veel lio-stagiares, bijdrage aan opleidingskosten etc. etc. ;

Voor als nog slagen wij daar aardig in maar het is duidelijk, de tekorten zullen zich vanuit de grote steden verspreiden over de rest van het land. Scholen zullen gaan sluiten vanwege tekorten, een vierdaagse schoolweek, scholen zonder bevoegde leerkracht(en), het is inmiddels realiteit en zal verder toenemen. Er zal gewoon meer moeten worden geïnvesteerd in het onderwijs. Wellicht denkt u nu, dat mag dan ook wel in mijn sector, dan heeft u vast gelijk. Maar dat betekent niet dat wij in het onderwijs dit zonder slag of stoot zullen laten gebeuren.
In het onderwijs werken is intens maar zeker ook mooi, waardevol, betekenisvol, zinvol, en (bijna) elke dag met plezier naar je werk. Dat willen wij graag zo houden.

Oproep
Wij zijn dus aardig voorbereid maar enige angst voor de nabije toekomst is er wel. Nu weten wij dat er op de Zonnewijzers aardig wat ouders in het onderwijs werkzaam zijn. En wij weten ook dat zij op hun eigen school te maken hebben met de tekorten. Maar toch zijn wij benieuwd, wie van deze ouders kan en wil (incidenteel) invallen wanneer alle andere mogelijkheden voor de Zonnewijzer zijn uitgeput? Staat u hier enigszins voor open, dan kunt met de directie hierover op maat afspraken maken. Loopt u even langs?

Afscheid meester Jan

Beste ouders en kinderen,

Wat hebben wij 2 leuke dagen gehad op 26 en 27 september !

Allereerst ’t afscheid van de kinderen op donderdagmiddag de 26e.
Verwelkomd door ’n haag van kinderen door de gangen van de hele school werden we begeleid naar ’t lokaal waar meester Jan zelf 25 jaar ’n stamgroep heeft gehad.
Net als iedere groep hebben we daar genoten van de heerlijke pannenkoeken, door ouders gebakken.
Daarna in de aula 2 keer ’n soort weeksluiting met de helft van de school.
Iedere groep, of ’t nu de bovenbouw of de midden- of onderbouw was, had z’n best gedaan om iets leuks te presenteren.
’t Was erg gezellig, afgesloten met een “toeterconcert” door de leerkrachten.

Op vrijdag was ’t officiële gedeelte, waar we de hand hebben geschut van veel (oud) leerlingen en (oud)collega’s, geluisterd hebben naar de vriendelijke afscheidswoorden van o.a. meester Karel en ’n afscheidslied van de Zonnewijzercollega’s.
Ook deze middag hebben wij als heel gezellig ervaren.

We danken jullie allen voor deze laatste, geweldig leuke afscheidsgroeten en komen elkaar vast nog eens tegen.

Groeten,

Meester Jan en zijn vrouw Diana.

afscheid Jan 2 afscheid Jan 2
afscheid Jan1 afscheid Jan1