Staken?

Voor 30 en 31 januari hebben een aantal bonden opnieuw opgeroepen tot een staking. De Zonnewijzer doet daar deze keer niet aan mee. Wij vinden het wel van belang dat u weet dat wij, ondanks de nieuwe CAO nog niet bepaald in een juichstemming zijn. Natuurlijk, het is fijn dat de salarissen de afgelopen twee jaar zijn verbeterd. Dat was ook hoog nodig (en wij blijven vinden dat deze gelijk moeten worden getrokken met het VO). Salaris is wel belangrijk, maar andere zaken niet minder. En daar zit vooral de frustratie, want een deel van de extra gelden is niet structureel. Terwijl wij (en dus ook jullie kinderen) wel structureel/dagelijks de gevolgen ondervinden van het nog steeds groeiende (!) lerarentekort. Kortom: wij hebben niet het gevoel dat er genoeg urgentie wordt gevoeld bij de politiek. Ergens vinden wij dat de maatschappij, jullie ouders en verzorgers dus, dit mogen ervaren. Dat er kinderen naar huis worden gestuurd, dat er weer een gesprek niet door gaat, dat er weer een andere leerkracht voor de klas staat enzovoort. Immers, wanneer u er last van heeft, dan houdt u daar misschien rekening mee bij de volgende verkiezingen. Laten wij niets van ons horen en blijven wij het (op ons tandvlees) oplossen, heeft u misschien niet in de gaten hoe het eigenlijk al een tijdje soms de spuigaten uit loopt. Want klassen naar huis sturen gaat ook op de Zonnewijzer straks vaker gebeuren.

Hier staan ook een aantal andere zaken tegenover. Wij hebben ouders, verzorgers en andere betrokkenen graag als partner. En dat voelen wij gelukkig ook vaak. Er is een gezamenlijk belang, goed onderwijs voor de kinderen. En of wederom staken dan een handig middel is om deze gezamenlijkheid kracht bij te zetten…

Een ander argument gaat over het volgende dilemma. Wij hebben zeker wat te klagen, maar wij vinden toch ook dat wij een prachtig beroep hebben. En dat willen wij graag ook uitstralen (een belangrijk wapen tegen het lerarentekort?). Hopelijk is dat ook zichtbaar in de school. En wederom d.m.v. een staking grote aandacht op alle negatieve aspecten in het onderwijs te accentueren, helpt dan niet mee.

En als laatste, er is natuurlijk wel degelijk een beweging geweest vanuit de politiek. En wij weten dat er meerdere sectoren zijn die de aandacht verdienen. Alles bij elkaar opgeteld zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij niet gaan staken. Maar mocht de niet-structurele bijdrage vanuit de overheid straks inderdaad stoppen, rekent u dan op een grote vastberadenheid bij het team van de Zonnewijzer.