Directienieuws 27 maart

Thuiswerken 2.0

Directienieuws  27 maart

Onderwijs en opvang

De wereld is door elkaar geschud. Overal gaan de zaken anders dan gepland. Hopelijk kunnen wij in Nederland de nodige zorg blijven bieden en houden wij het virus er straks beter onder.

Onderwijs

Het onderwijs is een van de sectoren die behoorlijk op zijn kop staat. Gelukkig niet levensbedreigend, maar wel ingewikkeld. Inmiddels is er op veel scholen een modus gevonden om onderwijs te kunnen blijven geven. Op de Zonnewijzer is er per bouw een duidelijk programma. Het basisprogramma heeft een verplicht karakter en er worden daarnaast ook veel suggesties gegeven. En natuurlijk wordt er veel van de kinderen gevraagd, maar ook van u als ouder en/of verzorger. En dat is soms best ingewikkeld. Voor wie geïnteresseerd is, hieronder een aantal tips en trucs voor thuisonderwijs:

Opvang

De kinderen van ouders die een vitaal beroep hebben kunnen worden opgevangen. Voor als nog lukt dat goed. De verwachting is dat het straks moelijker gaat worden. Duidelijk is dat het om noodopvang gaat. Kunt u het anders regelen, dan graag. Voor aanmelden en vragen over de (nood) opvang kunt u contact opnemen met Anita van Burgel: anita.vanburgel@blosse.nl

Thuiswerken 2.0

Volgende week gaan wij de derde ‘thuiswerkweek’ in. Over het algemeen zijn wij dik tevreden hoe het tot nu toe verloopt. Gelukkige omstandigheid is dat de kinderen vanaf groep 5 op de Zonnewijzer al een eigen device hebben en bovendien kan iedereen binnen stichting Blosse gebruik maken van Microsoft software (o.a. teams, word, outlook  e.d.). Dat is een stevige basis om verder op te bouwen.

Teams voor groep 3 en 4

Vanaf groep 5 communiceren de leerkrachten en de kinderen met “teams” van Microsoft. En dat werkt behoorlijk goed. Voor groep 1 t/m 4 gebruiken wij voor als nog de email/Fiep. Dat betekent ook dat de ouders er altijd ‘tussen’ zitten. Soms is dat handig om bijvoorbeeld te helpen/begeleiden, maar soms ook niet. Soms gaan er zoveel berichten heen en weer, en dat proberen wij te beperken, dat u er als ouder, verzorger waarschijnlijk af en toe gek van wordt (en wie weet in voor thuis/werk/situatie iedereen zit….). En ook voor leerkrachten is dit niet altijd ideaal. Nu wij enige ervaring hebben opgedaan met teams, durven wij dat nu ook aan met groep 3 en 4. Voor ieder kind van groep 3 en 4 is er inmiddels een blosseaccount gemaakt:

Inlog: Voornaam.achternaam@blosseplein.nl (of piet.debruin@blosse.nl )

Wachtwoord: Plein1212 (1212 staat voor de geboortedatum van de gebruiker, in dit geval 12 december)

Hier kun je inloggen: blosseplein.nl

Eenmaal ingelogd kun je gebruik maken van alle software (linksboven klikken op het wafeltje/de negen puntjes). De programma’s komen tevoorschijn: Teams, Word, Outlook (=Outlook online voor je email!) en meer.

De kinderen uit groep 3 en 4 zullen in de loop van komende week via hun (nieuwe) email worden uitgenodigd voor teams.

Werkt het niet, dan kunnen wij natuurlijk altijd gewoon de email gebruiken. Met technisch problemen kunnen wij u nu niet helpen, de kinderen van groep 3 en 4 zullen immers gebruik moeten maken van een computer thuis. Beschikt u daar niet over, dan is er voor een enkeling een alternatief beschikbaar. Neem dan contact op met karel@bs-zonnewijzer.nl

Groep 1 en 2

Ook bij groep 1 en 2 is er behoefte aan een gemakkelijkere manier om elkaar te ‘vinden’. Tegelijkertijd is duidelijk dat de ouders hier natuurlijk altijd een rol zullen blijven hebben. Wij zijn op dit moment een paar mogelijkheden aan het uitproberen. Wanneer dinsdag mocht blijken dat de scholen langer dicht blijven, dan gaan hier verder mee. Voor als nog blijft email/Fiep het communicatiemiddel.

Mediawijsheid 2.0….

Kinderen kunnen nu gemakkelijker elkaar onderling contacten (voor zover de oudere kinderen dat al niet konden met social media e.d.). Dat is handig voor het samenwerken en voor de communicatie met de leerkrachten, maar het kan ook op een vervelende manier worden gebruikt. Nu weten de meeste kinderen wel hoe zij zich moeten gedragen en bovendien wordt er door de leerkracht op gelet. Mediawijsheid is natuurlijk een belangrijk onderdeel van het onderwijs maar nu wij ICT in korte tijd veel meer gebruiken willen wij u vragen om hier als ouder extra alert op te zijn. Wij zullen het toch in gezamenlijkheid moeten doen.